איגוד השחייה בישראל
חיפוש
יוטיוב איגוד השחייה אינסטגרם איגוד השחייה איגוד השחייה פייסבוק דלג לתוכן העמוד(מקש קיצור 1) דלג לתפריט תחתון(מקש קיצור 2) דלג לצור קשר(מקש קיצור 3) דלג לנגישות באתר (מקש קיצור 4)
איגוד השחיה
תפריט
ראשי  |  חדשות  |  להמשיך לשחות מחוץ לבריכה : התמודדות מנטלית עם משבר הקורונה

להמשיך לשחות מחוץ לבריכה : התמודדות מנטלית עם משבר הקורונה

תאריך: 18/03/2020
להמשיך לשחות מחוץ לבריכה : התמודדות מנטלית עם משבר הקורונה
כותב שורות אלו הוא ארנון צפריר, פסיכולוג ספורט בכיר, העובד בין היתר עם נבחרת ישראל בשחיה

משבר הקורונה מציב עבור השחיינים והשחייניות מציאות חדשה ובה מספר קשיים לא רגילים - ביטול האימונים בבריכות, ביטול התחרויות, מניעת מפגשים חברתיים, הישארות בבתים ללא יציאה למרחב הציבורי ועוד. בנוסף, הקושי הגדול מכולם הוא כמובן החוויה של האי וודאות, חוויה שקשה לכל בני האדם! 

כל אחד מאלה מהווה קושי גדול בפני עצמו. ועכשיו אנו נדרשים להתמודד עם כל הקשיים האלה יחד! אז מה עושים? כשחיינים ושחייניות אנחנו מאומנים להתמודד עם משברים ומצבים לא פשוטים, שבדרך כלל קשורים לאתגרים שבבריכה. ננסה לקחת את העקרונות האלו בהתמודדות עם המצב הנוכחי, וליישם אותם מחוץ לבריכה:

קבלה של רגשות שליליים – המצב הקיים שנכפה עלינו מציף לא מעט רגשות שליליים – דאגה לגבי הבריאות שלנו ושל חברי משפחה (בעיקר סבא וסבתא), דאגה לגבי העתיד המקצועי (מה יהיה עם האליפות? האם יהיו משחקים אולימפיים ועוד). כעס על המצב ועל הפגיעה בשגרת האימונים. אנרגיה נמוכה וירידת מוטיבציה, הרבה בגלל אי הוודאות המקצועית. חלק חשוב בהתמודדות עם רגשות שליליים אלה הוא להיות מודע אליהם ולהבין את הסיבה להופעתם (למה אני מרגיש/ה את מה שאני מרגיש/ה). דבר נוסף שעוזר הוא "לקבל אותם" – אין מה להסתיר, אין מה להכחיש. זה טבעי, זה אנושי להרגיש כך. וככל שנדע לקבל רגשות אלו יהיה לנו קל יותר להתמודד איתם!

לחיות בהווה – מצבי אי וודאות גורמים לנו להשקיע הרבה אנרגיה ולהתעסק בשאלות על העתיד – מה יהיה? איך אוכל להיות בכושר לתחרות? מתי נוכל לחזור להתאמן? זה כמובן טבעי להתעסק בכך. עם זאת, אין לנו יכולת לדעת את התשובות לשאלות אלה, היות ואין לנו שליטה על כך בכלל. השקעת אנרגיה בשאלות על העתיד, במצב כזה שאין לנו כלל שליטה בו גורמת לשחיקה, דאגה וגם לעייפות מנטלית... לכן, מומלץ מאוד להתמקד בהווה – להתמקד בכל יום במה אני עושה היום? לנסות ולגרום לכך שכל יום יהיה מוצלח ומועיל. ההתעסקות בהווה, בדברים שיש לנו שליטה עליהם מסייעת לנו להיות ממוקדים ואף רגועים יותר. באנגלית המילה "הווה" היא אותה מילה כמו "מתנה" (present) - כמאמר המשפט המפורסם " מי שמצליח לחיות בהווה מעניק לעצמו מתנה..."

שגרה וסדר יום קבוע – יש לנו יתרון מסוים להתמודדות עם המצב, בהיותנו שחיינים ושחייניות – אנחנו רגילים להחזיק שגרה וסדר יום קבוע! למרות השינוי הדרמטי באורח החיים בגלל המצב, חשוב מאוד לייצר שגרה וסדר יום קבוע. השגרה מסייעת לנו להיות מועילים, ממוקדים וגם מגינה עלינו מרגשות שליליים. מומלץ להכין מעין "מערכת שעות" כמו של בית ספר, בה רשומות כל הפעילויות שלי באותו היום (שינה, ארוחות, לימודים, אימונים, זמן פנוי למשחקים ולמשפחה ועוד). חשוב לשתף בתכנון שלכם את ההורים על מנת למנוע קונפליקטים מיותרים – זכרו, גם ההורים מעולם לא היו במצב הזה!

חיסרון פיזי לעומת יתרון מוטיבציוני – אם נצליח לקיים את הסעיפים הקודמים, נשמור על רמה מסוימת של כשירות גופנית. ברור שזה לא אותו דבר כמו אימונים בבריכה ובחדר כושר מוסדר. לכן סביר להניח שהכושר הגופני והיכולת הפיזית תיפגע. עם זאת, להיעדרות מהבריכה יש גם צד חיובי - היא עשויה לגרום לנו לגעגועים לשחייה, לפתח אצלנו את "הרעב"  להתאמן, ובקיצור להעלות אצלנו את המוטיבציה. לכך יש יתרון גדול להמשך. התקופה הזו יכולה להטעין לנו שוב את המצברים וכשנחזור להתאמן, נוכל לפצות על הירידה בכושר באמצעות המוטיבציה הגדולה שתהיה לנו.

שיהיה בהצלחה והמשיכו להיות שחיינים גם מחוץ לבריכה

ארנון צפריר
פסיכולוג ספורט, נבחרת ישראל בשחייה

צרו קשר


דוא"ל einat@isr.org.il
טלפון 09-8851970
פקס 09-8857969
כתובת בניין ההנהלה, מכון-וינגייט, נתניה 4290200